Big Finish Ne Kadar Canon, Ne Kadar Değil?

Kurgu edebiyatta canon, kurgusal bir evrenin resmi devamlılığına dahil olduğu kabul edilen içeriği ifade eder. Canon için kullanılan bir diğer kavram ise sürekliliktir. Bir nevi yazılı kurallar bütünüdür diyebiliriz.

Doctor Who ise başyazara bağlı olarak bu kurallara bazen sıkı sıkıya uyar bazen de uymaz.

Doctor Who serisinde canonu tanımlamak zordur çünkü aynı anda birden fazla lisanslı içerik, yani diziler, kitaplar, çizgi romanlar ve sesli hikayeler yayınlanmaktadır.

Fandom içerisinde bu sorunu farklı medyalara farklı canoniklik seviyeleri atayarak çözebiliyoruz ancak genel olarak önce TV dizisinin, daha sonra Big Finish’in, daha sonra da çizgi roman veya romanların geldiği kabul edilir.

BBC ve Doctor Who’nun çeşitli yapımcıları, canoniklik konusunda hüküm vermekten kaçınmaktadır. Ancak son yıllarda Big Finish, Doctor Who’yu nitelik ve nicelik açısından geride bıraktı, ancak hayranların “sesli hikayeleri satın almayın, onlar canon değil” argümanını ise kıramadı.

The Night of the Doctor” mini bölümü, televizyon dizisinin Big Finish’e doğrudan atıfta bulunduğu tek sefer değildi. Bu durum 2002’den beri devam ediyor. Televizyon dizisinin (doğrudan) atıfta bulunduğu o kadar çok materyal var ki, eğer “Big Finish canon değil çünkü televizyon dizisinde hiçbir zaman atıfta bulunulmuyor ya da diziyi hiçbir şekilde etkilemiyor” tek bahaneyse, o zaman konuşmamız gerekenler var.

İşte dizinin Big Finish seslilerine doğrudan referans verdiği bazı örnekler…

1. The Stones of Venice (Ana Seri) – 19 Mart 2001

Sekizinci Doktor, Gallifrey’i neden terk ettiğine dair başlıca nedenlerden birini dile getirdi. Bunun “iyiliğin daima kötülüğe üstün geleceğine” olan inancı olduğunu iddia etti. Bu laf size tanıdık gelmiş olabilir, çünkü öyle. Bu neden, The Stones of Venice sesli hikayesinin yayınlanmasından on altı yıl sonra yayınlanan “Twice Upon a Time” bölümünde Birinci Doktor’un Bill Potts’a söylediği nedenin aynısıdır.

2. The Eye of the Scorpion (Ana Seri) – 17 Eylül 2001

Doktor’un modern seride sürekli olarak sergilediği yeteneklerinden biri de havayı ya da ortamı koklayarak hangi zaman diliminde olduklarını anlayabilmesidir. Bu yetenek ilk olarak “The Unicorn and the Wasp” bölümünde gösterilmiştir, ancak bu yeteneği kullanan ilk Doktor Beşinci Doktor’dur. Üstelik bu durum, dizinin sesli hikayelerde tanıtılan bir beceriyi kullandığı tek örnek değil.

3. Colditz (Ana Seri) – 22 Ekim 2001

Bölümün sonlarına doğru Feldwebel Kurtz, yarısı TARDIS’in içinde diğer yarısı da dışında kalarak ölür. Bu manzara Ace’i oldukça travmatize eder. “The Husbands of River Song” bölümüne gelindiğinde ise TARDIS’in artık hem içinde hem de dışında biri varken cisimleşmesini engelleyen bir güvenlik protokolü vardır. Acaba bu fikir On İkinci Doktor’un aklına nereden geldi, merak etmemek elde değil.

4. Comeback (Sarah Jane Smith) – 7 Mart 2002

Bu sesli hikaye sırasında K9 Mark-III arızalandı ve ardından Sarah Jane, K9’u tavan arasında bir kutuya terk etti. Dört yıl sonra “School Reunion” bölümü yayınlandığında, K9 hala arızalıydı ve Sarah Jane K9’u tavan arasına terk ettiğinden bahsetti. Modern seri, bilerek ya da bilmeyerek, Big Finish’in yıllar önce işlediği bu olayı kendi hikayesine dahil etti.

Bu da mı gol değil be?

5. Master (Ana Seri) – 31 Ekim 2003

Doktor ve Usta’nın modern serideki ilişkisi sürekli olarak çocukken arkadaş, yetişkinlikte ise düşman oldukları şeklinde tasvir edilmiştir. Bununla birlikte, klasik seride bu ilişki neredeyse her zaman düşmanlarmış gibi gösterilmiştir. Modern serinin çok sevdiği bu ‘dostluk’ aslında Big Finish’ten gelmektedir. Doktor, sesli hikayenin ilerleyen bölümlerinde Usta’ya ve Ölüm’e eski ‘arkadaşını’ geri istediğini söyler. Bu, serinin tarihinde bu ikilinin kendilerinden bir zamanlar arkadaş olarak bahsettikleri ilk andır. Missy (Hanım) 8. sezonun finalinde bu duyguyu tekrar dile getirdi. Aslında, üç sezonluk hikayesinin tamamı Missy’nin kendisini affettirmesi ve Doktor’un onu ‘kurtarması’ etrafında dönmüştür. Bu aynı zamanda Yedinci Doktor’un sesli hikayenin sonunda yapmaya yemin ettiği şeydi. Ve bu, 3. sezondan itibaren birçok hikayede kullanılan önemli bir olay örgüsüdür.

Bunu bir yazı dizisi olarak planladım yani devamı gelecek. İkinci bölüm için beklemede kalın.

Umut ÇEvik

Doctor Who Merkezi'nin kurucu ortağı ve baş editörü. Hayatı genel olarak Doctor Who'ya dair bir şeyler okuyarak veya izleyerek geçer. Bunu yapamadığı zamanlarda ise Doctor Who'ya dair yapmayı planladığı şeyleri düşünür. 2009'da ilginç bir karşılaşma neticesinde izlemeye başladığım Doctor Who benim için çok büyük bir aşka dönüştü. Bu sebeple bir sürü şey yaptık. Facebook sayfaları/grupları, forum ve blog siteleri, çekilişler, etkinlikler, yayınlar ve videolar. Ancak hala işin çok başındayız. Yapmamız gereken çok fazla şey var.

You may also like...

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir